En snak om A Verre og alkoholfrie drikkevarer med Christian Tang

Det føles som om, det kun er et par år siden, at den eneste valgmulighed man havde hvis man var i byen og ville slukke tørsten uden at bedugges, var sodavand (for de eventyrlystne måske tonic eller en ginger beer) eller menuens enlige, symbolske ”mocktail”.

Men de sidste par år er udbuddet af alkoholfrie drikkevarer steget betragteligt. Bartendere brygger kombucha som besatte og flere og flere restauranter tilbyder en nøje kurateret juice-menu til maden – ja, i dag kan man rent faktisk blive certificeret som juicesommelier! 

Desuden har der nu rejst sig en bølge af alkoholfrie drikkevarer, som også på hjemmefronten kan drikkes i stedet for eller sammen med alkohol. Nogle af disse er modelleret efter smagen på en eksisterende og velkendt type spiritus (typisk gin, rom eller whisky), mens andre er helt sine egne.

For at blive klogere på et af tidens vigtigste fænomener indenfor det flydende, har vi taget kontakt til Christian Tang, som ikke bare er medejer af baren Kyros & Co, et epicenter for udforskning af smag, men som også selv har lanceret en serie af alkoholfrie drikkevarer under navnet A Verre.

Hej Christian. Vil du introducere dig selv og A Verre?

Christian: Det kan du tro! jeg hedder Christian Tang, til dagligt driver jeg Kyros & Co. i København som én af 3 ejere. Udover dette er A Verre også et af mine seneste tiltag. Jeg har arbejdet med spiritus i snart 7 år professionelt og som destillatør i 3 år.
A Verre er et drinks-firma med henblik på at skabe smagsoplevelser, som vi ønsker at dele med dem der betyder mest. Vi producerer både alkohol & alkoholfrie produkter, og Apres, Soir & Nuit er mine første produkter.

Udbuddet af alkoholfri alternativer har været stigende et stykke tid. Hvad tror du det skyldes?

Christian: Det skyldes efter min mening et forøget fokus på personlig velvære. Èn ting er, at indtaget af alkohol er dalende nu på 15. år i streg, på trods af en stigning på prisen af alkohol. Det viser for mig en tendens til at, folk gerne vil drikke bedre, og ikke har noget imod at betale for det. Noget andet er, folk har et forhøjet fokus på hvad de indtager, og personlig sundhed er for alvor kommet på dagsordenen. Derfor tror jeg folk efterspørger et alternativ til alkohol. Man er ikke længere blot okay med at snuppe en cola eller en juice, man vil have sofistikerede alternativer som pirrer og leverer smagsoplevelser på samme niveau som de alkoholiske modsætninger. Det er ikke fordi at alkoholfrie alternativer er nye, de er faktisk meget, meget gamle. Carlsberg Nordic bliver man mindet om. Men folk efterspørger nu ikke erstatningsprodukter, men derimod produkter for sig, i sin egen kategori, som med egen vægt kan imponere uden at skulle læne sig op af noget.

Vin- og spiritusverdenen har altid været besat af kategorier og definitioner, men mange af de nye alkoholfri drikkevarer passer ikke rigtig ind i nogen etableret kategori. Man ser tit betegnelsen ”alkoholfri spiritus”, men det må kunne gøres bedre… Hvordan omtaler du selv A Verre?

Christian: Personligt mener jeg ikke alkoholfri spiritus er noget som eksisterer. Ordet ”spiritus” indebærer ikke nødvendigvis alkohol, men det er min mening, at det er forventet af de fleste, og derfor synes jeg at kalde noget ”alkoholfri spiritus” er utroligt vildledende uanset hvor meget ens produktion ligner alkoholproduktion.

A Verre derimod, er ikke alkoholfri spiritus, men et produkt for sig, som er lavet til at drikkes for sig, men med alt som man skaber, har man ikke altid kontrol over hvordan det bliver brugt. Nogle blander det med danskvand & tonic, andre blander det med spiritus som en mixer, og det glæder mig dagligt at modtage beskeder fra folk der fortæller mig hvordan de bruger det. A Verre betegner vi som botanisk brygget læskedrik, ikke fordi det er en kategori, men fordi det er det, det er. Jeg kan godt forstå hvis folk ikke ved hvad det er, og til dem vil jeg blot sige: smag det.

Christian betjener rotationsfordamperen.

Mange tænker nok stadig på alkoholfrie drikkevarer som et alternativ til alkohol. Hvordan flytter man det fra noget der drikkes af ”designated drivers” og gravide på barer, og ud i stuerne som noget der ikke kun drikkes når alkohol er no-go?

Christian: Jeg tror problemet ligger i mentaliteten at alkoholfrie drikke kun drikkes af designated drivers og gravide, hvorimod det er seriøse drikke som er skabt til nydelse for sig selv, ikke fordi de er alkoholfrie, men fordi de smager godt. Denne her udvikling sker allerede. Folk vælger af livsstilsgrunde at drikke mindre alkohol, og derfor er jeg også glad for at A Verre er så alsidigt! Du kan drikke det for sig, eller blande det med alkohol, uanset selskab eller humør. Jeg vil vise folk, at A Verre smager godt, bare fordi det er, og ikke fordi det er non-alkoholisk. Det tror jeg er måden at gøre det på i en kultur som vores.

Hvad skal der til for at lave en god alkoholfri ”drik”?

Christian: Sved og tårer… ej, teknik og udvikling. For mit vedkommende handlede det om ikke at bruge kunstige ingredienser. Fun fact: "Naturlige Smage" må godt komme fra ekstrakter, og ikke rigtigt råmateriale. Folk der bruger ekstrakter vil argumentere for, at det er lettere og deres naturlige ekstrakter jo kommer fra rigtige ingredienser, og det er i de fleste tilfælde også rigtigt, men ekstrakter kan slet ikke svare sig med rigtige ingredienser, da "mætningsgraden" af smagsstoffer varierer meget i deres ekstrakter. En måde at forklare det er, at det er lidt som en person som prøver at tegne en regnbue med farvekridt; du ser tydeligt transitionerne mellem farverne, mens en rigtig regnbue har en gradient med en flydende overgang mellem farverne. Det er lidt det samme, og så meget som folk er blevet gode til at bruge ekstrakter, smager det bare ikke lige så intenst og voluminøst som A Verre.

Det korte svar: en vigtig person i mit liv sagde engang til mig: "Mennesker bruger teknologi, dem som forstår det, bruger teknik".

Hvad inspirerer dig?

Christian: Mennesker, dem som tør stå ved hvad og hvem de er.

Er der nogen trends indenfor drikkevarer lige nu, som du er begejstret over?

Christian: At folk nu sætter smag som første prioritet, det at folk nu skaber produkter på baggrund af smag og integritet og ikke branding og marketing. Hver gang jeg ser det, smiler jeg, og det gør mig meget, meget glad.

Kyros & Co ligger på Teglgårdstræde 13, 1452 København K