De største trends i 2022

Når julen er slut, starter en anden højtid: List-mas...
(i stedet for Christmas, get it?).

Alle blogs og magasiner ruller deres lister ud med forudsigelser om, hvilke drikkevare-trends, der kommer til at præge 2022. Salgstal, google-data og ekspertpaneler med bartendere, sommeliers og influencers citeres i flæng … Nogle gange rammer de rigtigt, nogle gange ikke.

De sidste par år har været dog lidt anderledes end normalt, for corona har naturligvis haft en markant effekt på vores drikkevaner, og det kan bestemt ses i de tendenser, der spås for 2022.

Her er de trends, der kommer til at præge både dine barbesøg og hvad du drikker i hjemmet i år.

1. Tequila time!

Agavespiritus stormer frem

Okay, den her har du måske hørt før. Vi har i hvert fald besunget agavespiritussens dyder længe, og nu er der også statistisk syn for sagn. Salget af agavespiritus (tequila, mezcal, raicilla og andre) har været støt stigende i flere år, men 2021 var helt vildt. Ifølge IWSR, snuppede tequila podiepladsen fra rom som den 3. mest solgte spiritus i USA i 2021. Nogle spår endda, at agavespiritus vil overhale vodka i 2022. Det er klart, at salgstallene er lidt anderledes i Danmark, hvor rom stadig er langt foran tequila, men tendensen er den samme. 2022 bliver året hvor danskerne lærer en anden side af agavespiritus at kende, og tequila for alvor slipper for sit ry som partydrik på shotform.

Vi har i øvrigt Skandinaviens største udvalg af tequila, mezcal, raicilla og mere.

Tjek det ud her!


2. "No og Lo"

Mere hylde- og spalteplads til det alkoholfri og ”low alcohol”

Den store trend, som alle er enige om: i 2022 kommer salget af alkoholfrie og low-alkohol drikke til at stige yderligere. De sidste par år er udvalget eksploderet, og mange har taget de alkoholfrie drikke til sig som noget der kan drikkes på lige fod med vin, øl og klassiske cocktails: for smagens skyld, og ikke bare fordi man måske skal køre hjem.

Det er som sådan ikke nogen ny trend, men en trend som fortsætter fra 2021, og det gælder både alkoholfri øl, vin og såkaldt ”alkoholfri spiritus” som fx Ovant og Undone.

​Se vores udvalg af alkoholfri drikke her


3. Flere ”Ready-to-drink”-produkter / bottled cocktails

Færdigblandede cocktails der bare skal køles ned og knappes op

Færdigblandede drinks og cocktails tiltrak et stort publikum i 2021. Måske har det noget at gøre med lukkede barer og folks manglende tiltro til deres egne evner som bartender? Eller måske bare en søgen mod bekvemmelighed i en stresset tid.

Nu er det gået op for både producenter og forbrugere, at det ikke behøver være sukkersøde alkopops, men at man rent faktisk kan lave seriøse, velsmagende og ”voksne” cocktails, som er klar til at drikke. Var det noget med en dåsenegroni?

 


4. Bæredygtighed

Fokus på klimaaftryk

Produktion af spiritus er som udgangspunkt ikke ret bæredygtig. Destillation kræver meget energi til opvarmning af destillationsapparatet og store mængder vand til at køle kondensatoren. Det efterlader også nogle rester, som ikke bare kan lukkes ud i den lokale bæk. Efterfølgende er der måske en lagring på egetræsfade (som i nogle tilfælde kun må bruges én gang), glasflasker og tit en sejltur på et containerskib til den anden side af jorden.

Destillationen er den største post, når man opgør en spiritus’ totale klimaaftryk, men cirka 20% er glasflaske, etiket og papkasse. I 2022 vil vi formentlig se eksperimenter med nye former for emballage (lettere flasker, dåser, plastic, papir), en større vægt på lokale råvarer, refills på abonnement, bæredygtig transport og mere gennemsigtighed i forhold til produktets klimaaftryk.


5. Mangel

På... alt

Corona har ramt vin- og spiritusbranchen hårdt. Først lukkede barer og restauranter, så var der mangel på arbejdskraft og nu også mangel på alt fra glasflasker til plads på containerskibet. Det kan betyde, at din yndlingsdram bliver sværere at få fat på (Springbank Distillery, for eksempel, lukkede produktionen ned i flere måneder i 2020), og det vil formentlig også medføre prisstigninger på en række områder. Så måske skal du slå til når muligheden byder sig… 


6. Har du en type?

Prøv noget nyt!

2022 bliver heldigvis også året, hvor du prøver en masse nyt! Flere og flere nye, spændende spiritusser vinder indpas og plads i Glencairn-glasset herhjemme. Du behøver ikke længere tage til Haiti for at prøve clairin, og du kan selv smage hvorfor baijiu er verdens mest solgte spiritus. Det vælter frem med vermouth, og både armagnac og calvados gør comeback. Måske bliver 2022 året, hvor du sætter din skotske single malt tilbage på hylden, og skænker dig selv en singani, en sotol eller en shochu?

Tekst af: Niklas, Juul's Engros
niklasm@juulsengros.dk